L’atenció primària d'Anglès, Figueres i Sant Feliu de Guíxols, premiades pels seus projectes organitzatius i comunitaris

Representants dels equips d'atenció primària guardonats i del comitè de direcció APiC de l'ICS Girona i l'IAS, en finalitzar la tercera sessió de les jornades d'intercanvi d'Experiències.

Els Equips d’Atenció Primària (EAP) de Figueres, Anglès i Sant Feliu de Guíxols han estat distingits en les jornades d’intercanvi d’experiències impulsades per la gerència d’Atenció Primària i Comunitària de l’ICS Girona i l’IAS. La iniciativa ha constat de tres sessions celebrades entre febrer i novembre de 2025 amb l’objectiu de compartir projectes organitzatius i comunitaris que es desenvolupen al territori gironí i reflectir la capacitat dels professionals de l’atenció primària de respondre a les diverses necessitats sociosanitàries dels usuaris.      

En total, 91 projectes han estat presentats al llarg de les tres sessions, els quals han estat avaluats per la seva originalitat, impacte assistencial, sostenibilitat i potencial per ser replicats.

L’EAP Figueres ha estat l’equip que ha obtingut la millor puntuació global, obtinguda  a partir de les tres propostes presentades —una per sessió—, seguidament de l’EAP Anglès i l’EAP Sant Feliu de Guíxols. El reconeixement s’acompanya d’una dotació econòmica 1.000, 500 i 250 euros, respectivament, per a continuar impulsant accions de gestió interna i comunitàries.

 

Projectes millor puntuats per sessió

La primera plaça de l’EAP Figueres s’ha fonamentat pel fet d’haver obtingut la millor posició en les sessions de febrer i maig, en les quals va presentar les següents propostes:

Programa d’intervenció a la Fragilitat. Coordinació i transversalitat: consistent en  identificar i intervenir sobre la fragilitat inicial en persones de 70 anys o més per revertir o ajornar l’aparició de dependència mitjançant un abordatge multidisciplinari que inclou l’exercici físic, la nutrició, el suport social i la revisió farmacològica.

Aquest projecte ha permès millorar el cribratge poblacional i l’atenció personalitzada. En el període de juny de 2023 a juliol de 2024, el 50% dels usuaris que van completar el programa van passar de fràgil a prefràgil; el 33,3% a robust i només el 16,7% es van mantenir fràgils, demostrant l’eficàcia del model integrat en la millora funcional i la prevenció de la dependència.

Millora de l’atenció telefònica i presencial al CAP: dirigida a optimitzar l’eficiència del servei telefònic mitjançant una reorganització interna basada en l’anàlisi de dades reals, la redistribució de rols i la creació d’espais específics per a tasques administratives. Aquesta intervenció ha comportat una planificació per trams horaris i funcions concretes, amb reforç en hores punta i dels espais compartits per al treball intern per millorar la concentració i la gestió d’agendes.

Els resultats mostren una millora notable de l’atenció telefònica, que ha augmentat del 20-30% al 80-85% pel que fa a les gestions diàries (entre 400 i 600 trucades). Aquesta transformació ha reduït cues, ha millorat la qualitat del servei i ha revaloritzat la tasca del personal administratiu, consolidant-lo com a agent clau en la millora de l’atenció primària i demostrant que una planificació estratègica i flexible pot generar un impacte real en la satisfacció de la ciutadania.

Pel que fa a la tercera sessió de novembre, la millor puntuació la va obtenir el projecte Benvingut a bord: el teu viatge comença, presentat per l’Atenció Continuada i Urgent (ACUT) Girona.

Aquesta iniciativa es basa a facilitar la incorporació i integració dels nous professionals mitjançant un pla d’acollida estandarditzat, digitalitzat i avaluable. A partir d’una revisió crítica dels models previs, s’ha dissenyat un sistema digital amb llistats de verificació, infografies, enquestes adaptades a cada perfil professional i indicadors de qualitat per mesurar-ne l’eficiència. La prova pilot, realitzada el primer trimestre de 2025, va demostrar una millora significativa en la cohesió d’equip i una reducció del temps d’adaptació, amb un 90% de compliment i un 70% de satisfacció entre tutors i professionals acollits.

 

Resposta a les necessitats dels usuaris

Cada projecte presentat durant les jornades d’intercanvi d’experiències de l’atenció primària comparteix la voluntat de respondre a una necessitat identificada a partir del contacte proper amb els usuaris de l’atenció primària. Una tasca que també implica la  millora de processos de gestió interns per guanyar agilitat i eficiència.

“Aquestes jornades han estat una mostra del talent i la implicació dels nostres equips d’atenció primària. Compartir projectes ens permet aprendre els uns dels altres, reforçar la cohesió territorial i avançar cap a un model assistencial més eficient, proper i centrat en les persones”, destaca la doctora Ester Fages, gerenta d’Atenció Primària i Comunitària de l’ICS Girona.

Resultats de les jornades
A continuació es mostren els resultats obtinguts en les tres sessions de les jornades d’experiències d’atenció Primària ICS Girona i IAS, amb els tres EAP millor puntuats pel projecte presentat:

-Sessió febrer 2025 (32 projectes presentats)
1r EAP Figueres – Programa d’intervenció a la Fragilitat. Coordinació i transversalitat.
2n EAP Tordera – Projecte d’optimització de l’atenció domiciliària a l’EAP Tordera.
3r  EAP Anglès – Millora de l’atenció a la complexitat a l’EAP Anglès.

-Sessió maig 2025 (32 projectes presentats)
1r EAP Figueres – Millora de l’atenció telefònica i presencial al CAP.
2nEAP Anglès – Implementació d’un circuit proactiu per a la gestió i control de les incapacitats temporals en un EAP.
3r EAP Sant Feliu de Guíxols – Reorganització del servei de pediatria per millorar l’accessibilitat i la qualitat assistencial.

-Sessió novembre 2025 (27 projectes presentats)
1r ACUT Girona – Benvingut a bord: el teu viatge comença a l’ACUT Girona.
2n EAP Bàscara – Geolocalització dels domicilis ATDOM a zones rurals disperses.
3r EAP Celrà–Sarrià de Ter – Efecte de l’humor i les arts escèniques en el benestar emocional dels professionals sanitaris.

 

PRIMARIA
Dijous, 13 Novembre 2025