La sessió reuneix professionals d’atenció hospitalària i d’atenció primària amb objectiu de reforçar l’abordatge educatiu de la malaltia crònica més freqüent en la infància
Segons un estudi publicat recentment a Archivos de Bronconeumología, els infants amb asma representen el 30% de les visites pediàtriques a especialistes
La Comissió d’Educació del Pacient Asmàtic Pediàtric (CEPAP) —integrada per la Corporació de Salut del Maresme i la Selva, l’Institut d’Assistència Sanitària, l’Institut Català de la Salut a Girona i l’Atenció Primària de l’ICS Girona— ha organitzat una nova edició de la jornada formativa dedicada a l’abordatge educatiu de l’asma infantil. La jornada s’adreça a professionals de pediatria i infermeria pediàtrica de l’atenció primària i hospitalària, així com a equips de medicina familiar i comunitària, amb l’objectiu de compartir coneixement, eines i experiències per millorar l’educació del pacient asmàtic pediàtric i les seves famílies.
Durant la jornada, els ponents presenten continguts clau sobre l’asma, el seu tractament i la seva gestió tant des del punt de vista clínic com educatiu. Les persones assistents també participen en tallers pràctics centrats en les tècniques d’administració de la medicació i en la resolució de casos clínics reals.
L’asma, la malaltia crònica més freqüent durant la infància
L’asma és la malaltia crònica més freqüent durant la infància i representa una causa rellevant de morbiditat, amb un impacte important a les consultes d’atenció primària i als serveis d’urgències. Les guies de referència, com la GINA (Global Initiative for Asthma. Guia internacional, elaborada per experts mundials), estableixen que el principal objectiu en el maneig de l’asma és garantir una bona qualitat de vida, aconseguir un control clínic adequat i reduir el risc d’empitjoraments sobtats mitjançant una combinació de tractament farmacològic i estratègies educatives dirigides als infants i les seves famílies.
En l’àmbit estatal, la guia GEMA (Guía Española para el Manejo del Asma) subratlla que l’educació del pacient és un pilar essencial de l’abordatge terapèutic, equiparable al tractament farmacològic. Recomana que totes les persones amb asma aprenguin a reconèixer els símptomes, a utilitzar la medicació correctament i a disposar d’un pla d’acció per escrit. L’educació sanitària adaptada a cada etapa del desenvolupament és imprescindible per assegurar l’adherència, millorar la tècnica inhalatòria i fomentar l’autocontrol.
Segons un estudi recent publicat a Archivos de Bronconeumología, el 5,7% dels menors de 14 anys a Espanya tenen asma i l’11,4% pateixen alguna al·lèrgia, principalment rinitis al·lèrgica. Això suposa prop de 397.000 infants amb asma i 795.000 amb al·lèrgies. Aques
tes condicions representen més del 30% de les visites pediàtriques a especialistes, el 62% dels ingressos hospitalaris relacionats amb asma i més del 22% de les visites a urgències.
Una jornada consolidada
La jornada que se celebra avui a Girona, arriba a la setena edició i té com a objectiu principal transmetre de manera unificada els continguts i conceptes creats per la CEPAP en els diferents centres proveïdors de salut de la Regió Sanitària de Girona. De manera específica, la trobada permet que els participants adquireixin els coneixements bàsics sobre els continguts educatius, incorporin l’educació com a element essencial en el maneig habitual de l’asma, coneguin on trobar la documentació elaborada per la CEPAP i identifiquin les necessitats educatives de cada infant i família.
La jornada, en la qual hi ha participat una cinquantena de professionals, s’ha iniciat amb la benvinguda institucional de Jaume Heredia, gerent de la Regió Sanitària de Girona; Álex Suárez, cap del Servei de Pediatria de l’Hospital Santa Caterina; Aina Sánchez, responsable de Pediatria de la GAPiC Girona i Silvia Álvarez, referent clínica territorial d’infermeri. A continuació, Gustavo Egües, pediatre de la Unitat de Pneumologia i Al·lèrgia pediàtrica de l’Hospital Santa Caterina, ha presentat la justificació i els objectius de la jornada. Seguidament, s’han abordat els continguts essencials que es treballen amb les famílies i els infants amb asma: Marta Feliu, pediatra de l’Hospital Universitari Dr. Josep Trueta de Girona, ha tractat les mesures de control ambiental i les recomanacions sobre activitat física; i Félix Castillo, pediatre de l’Hospital de Figueres, ha detallat els aspectes principals del tractament farmacològic. Pel que fa a l’ensenyament de la tècnica inhalatòria, Marta Rodríguez, infermera de la CSMS, i Núria Clausell, infermera de l’Hospital de Figueres, han mostrat el maneig adequat dels inhaladors i de les cambres d’inhalació.
En la segona part de la jornada, Félix Castillo ha aprofundit en les habilitats d’autocontrol, com el registre de símptomes i la utilització del FEM, mentre que Gustavo Egües, pediatre de l’Hospital Santa Caterina, ha explicat la importància i el contingut del pla d’acció per escrit. Les preguntes més freqüents de les famílies han estat abordades per Ernesto Segarra, pediatre de l’Hospital d’Olot.
La sessió ha continuat amb tallers pràctics dedicats a les tècniques d’administració de la medicació inhalada, conduïts per Marta Rodríguez, Sara Berney, Teresa Fina i Núria Clausell, professionals d’infermeria de diversos centres de la regió. Finalment, en els tallers de casos clínics, Marta Feliu, Ernesto Segarra i Gustavo Egües han analitzat situacions reals per reforçar la presa de decisions en el maneig de l’asma pediàtrica. La jornada s’ha clos amb la intervenció final de Gustavo Egües, que ha posat punt final a aquesta setena edició dedicada a l’educació del pacient asmàtic pediàtric i la seva família.
Fotos: IAS







